Har
læringsmetodene for elevene endret karakter, eller er den tilnærmet uforandret?
Hva har eventuelt forandret seg?
Jeg var ferdig med min
lærerutdannelse i 2003. I løpet av studiet var det lite fokus på digital
kompetanse, ulike digitale læringsmidler og at vi måtte ha teknisk kunnskap. Når
opplæringen av nye lærere i stor grad baserer seg på tradisjonelle
undervisningsformer, og ikke mulighetene som finnes i det sosiale nettverket,
da vil den digitale utviklingen på hver enkelt skole nødvendigvis ikke ha den
progresjonen vi ønsker.
I min første jobb som
lærer husker jeg at vi brukte overhead i klasserommet, mens vi på hvert
arbeidsrom hadde tilgang til en felles stasjonær PC som vi kunne bruke ved
behov. PC i klasserommet var totalt fraværende og vi hadde kun noen få til bruk
for elevene. Dette stemmer overens med det Krokan beskriver «Skolen er
tradisjonelt bygd rundt to typer formidlingsteknologier. Den ene er øyeblikkets
personlige formidling gjennom lærerens undervisnings- og veiledningspraksis.
Den andre er den skriftbaserte kulturens formidling gjennom lærebøker, og
gjennom opplæring i bruk av skriftbaserte medier som bøker, arbeidshefter,
kladdebøker og lignende.» (Krokan, 2012, s.69).
Dette førte til svært begrensede læringsmetoder og kunnskapsformidling.
Siden 2003 har kommunen
jeg jobber i hatt en plan for bruk av midler i forbindelse med innkjøp av
digitalt utstyr til skolene. Det ble gradvis kjøpt inn digitalt utstyr til
skolene og som følge av samfunnsutviklingen og fokuset på elevenes digitale
kompetanse, så har kommunen fortsatt å satse på digitalt utstyr ved skolene. Nå
har alle klasserom smartboard, vi har tilgang på I-pad, pc, kamera, videokamera
osv. som gir uante muligheter i undervisningen. Digitalt utstyr har blitt en
del av hverdagen, mot at det var totalt fraværende når jeg startet som lærer.
Undervisningen bærer mer preg av en digitalisert hverdag. Både lærere og elever
har tilgang på interaktive oppgaver, digitale bøker, søkefunksjoner og digitalt
utstyr som gjør at læringsmetodene for elevene har endret seg de siste årene. De
siste årene har det blitt mer vanlig å gi elevene interaktive oppgaver i
hjemmelekse, noe som betyr at vi er på vei til å se nye muligheter i det
digitale nettverket vi omgir oss med.
Hvordan
har lærerrollen endret seg i denne perioden?
Fra å være en mer
tradisjonell lærer som hadde en litt mer ensformig undervisningsform, tvang det
seg naturlig frem en endring. Med endringer i lærerplanen LK06, hvor digital
kompetanse kom inn som en grunnleggende ferdighet, så måtte fokuset endres i
undervisningen. Bruk av digitalt utstyr i undervisningen har nå blitt en
naturlig del av skolens hverdag, selv om flere lærere føler på behovet for å
øke sin kompetanse innen dette området.
Det meste av
undervisningen i dag foregår både tradisjonelt og digitalt. Mange lærere har
tilnærmet seg den digitale hverdagen med små skritt og prøver seg frem i en for
mange delvis ukjent verden. I tillegg har de fleste skoler en læringsplattform
som brukes daglig. Et eksempel på dette er at vi tidligere hadde meldingsbok, som
nå har blitt digital meldingsbok gjennom Visma. Alt fravær registreres i Visma,
ikke i fraværsbok som tidligere. Meldinger, beskjeder mellom ledelsen,
kollegaer, foresatte, elever osv. foregår via mail eller læringsplattformen. Vi
har interaktive tavler og digitale bøker med ulike funksjoner vi som lærere kan
benytte oss av.
Hvordan
ser du for deg at framtidens lærerrolle vil være?
Framtidens lærerrolle vil
være preget av den digitaliserte hverdagen som vi allerede er en del av og den
utviklingen som skjer i årene som kommer. Det er viktig at vi som lærere holder oss
oppdatert og følger med på samfunnsutviklingen for å ruste elevene på best
mulig måte. Fra at mange kommuner og skoler stengte tilgangen elevene hadde til
sosiale medier, (Krokan, 2012), så ser man nå en dreining mot bruk av sosiale
medier i undervisningen. (Krokan, 2012) viser til Liv Marie Schou som har gått
motsatt vei og er pådriver for bruk av sosiale medier i skolen. Hun opprettet
en side på Facebook for klassen sin og brukte denne i undervisningen. Hun
opplevde skriveglede og mestring hos elevene sine med denne
undervisningsformen, hun skapte interesse og engasjement hos elevene.
Den teknologiske
utviklingen skjer i en rasende fart og skal elevene ha de digitale ferdighetene
som er forventet i LK06, så må vi få flere digitalt kompetente lærere i
skoleverket. Det må tydeliggjøres i enda større grad enn det gjøres i dag at
digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene i LK06. Dette
legger noen føringer for meg og min lærerrolle i årene som kommer. Jeg tror
også vi må ufarliggjøre bruken av sosiale medier i undervisningen.
I tillegg så får vi flere
og flere læremidler digitalt. Dette gjelder digitale lærebøker, nettoppgaver,
smarttavler, søkefunksjoner, nettsider som er tilpasset de med lærevansker og de
som trenger større utfordringer osv.
Personlig
læringsnettverk (PLN)
Jeg har nå lært en del om
personlig læringsnettverk (PLN) og at dette er viktig for min digitale utvikling
og personlig læring. I sin blogg beskriver Marianne Hagelia personlig læringsnettverk
på følgende måte "PLN handler om å dele ideer, ressurser,
samarbeid og læring. Typiske trekk ved PLN er at det er et globalt
læringsnettverk, hvor dine kontakter i Norge og ikke minst dine kolleger
inngår!" (Hagelia, 2014) Jeg kan skaffe meg
et personlig læringsnettverk både privat og i jobbsammenheng. Læringen foregår
på alle arenaer og i samspill med familie, venner, kollegaer eller andre som er
med på å utvikle mitt læringsnettverk. Det er mitt behov som styrer hvordan
mitt læringsnettverk skal være. Mitt læringsnettverk er kanskje noe av det
viktigste jeg har og er i stadig endring og utvikling. Før jeg startet med
dette studiet, så hadde jeg ikke et bevisst forhold til at jeg har et eget
personlig læringsnettverk. Jeg bruker sosiale medier, deltar i ulike grupper
både privat og på jobb, men har ikke tenkt over at dette er mitt personlige
læringsnettverk. Jeg er sikker på at flere er i samme situasjon som meg. Allerede
nå er jeg i ferd med å utvide mitt PLN gjennom dette studiet. Jeg er inne på
ulike blogger, søker opp informasjon på nett og letter etter informasjon som er
nyttig for meg.
Fordeler ved å ha et
offentlig læringsnettverk er at du kan opprette kontakt med personer innen ditt
interesseområde eller fagfelt. I det
offentlige læringsnettverket kan jeg skaffe meg lærdom om ulike fagområder som
er viktig for meg. Tidligere ble kollokvie-grupper flittig brukt i skolen, og
er fortsatt en del av studentenes skolehverdag. Den største forskjellen nå er
at man ikke trenger å møtes fysisk, men man kan møtes digitalt. Dette betyr
uendelige muligheter til å diskutere pensum, utfordre hverandre, be om hjelp
eller samarbeide om gruppeoppgaver. Det fine med å møtes digitalt er man ikke
må ha tid og mulighet samtidig, man går ikke glipp av noe. Man kan finne tilbake
til tidligere tråder, starte nye, eller lese det andre har skrevet. Man lærer
best av å delta selv, men man kan også finne svar på mye ved å observere det
andre har diskutert tidligere. I bloggen fra 2014 kaller Marianne Hagelia dette
for moderne kollokvier.
I denne leksjonen har jeg
blitt introdusert for «Lærerbloggen». Etter å ha tittet litt på denne, så ser
jeg at denne bloggen er en ressurs som jeg ønsker å bruke som en del av mitt
personlige nettverk. Her finner jeg nyttig informasjon for meg som lærer, enten
det er pedagogiske nettsteder, undervisningsopplegg, skolepolitikk osv.
Ulempen ved et slikt
offentlig læringsnettverk er at du må ha interessen og evnen til å følge med på
utviklingen, ha en viss grad av teknisk innsikt og ikke minst vite hvordan du
skal utvide ditt personlige nettverk. Det krever en grad av oppfølging fra deg
for at du skal få med deg «siste nytt», og at du må inn på læringsnettverket
jevnlig for å holde deg oppdatert og skaffe deg ny kunnskap. I en hektisk
hverdag kan et for stort offentlig læringsnettverk bli for krevende og føre til
at det begrenses og ikke utvides. Det er viktig å ta vare på de ressursene du
kommer over, men da må det gjøres på en hensiktsmessig måte. Jeg kan for lite
om sosiale bokmerker og er pr. dags dato der at jeg lagrer sider jeg ønsker å
ta vare på under «favoritter». Etter å
ha lest om sosiale bokmerker i denne leksjonen, så gleder jeg meg til å lære
mer om hvordan jeg kan lagre mine favoritter på en mer hensiktsmessig måte.
Slik jeg gjør det i dag, så er det både tungvint og uoversiktlig for meg som
bruker og kan gjøre at jeg mister oversikten over gode læringsnettverk.
Avslutning
I dette blogginnlegget så
har jeg satt fokus på hvordan jeg ser på læringsmetodene og lærerrollens
utvikling fra jeg startet som lærer i 2003 og frem til nå, og hvordan jeg ser
for meg fremtidens lærerrolle. I tillegg har jeg gitt et innblikk i personlig
læringsnettverk (PLN).
Jeg mener
læringsmetodene, lærerrollen og mitt personlige PLN henger sammen. Når jeg
utvikler mitt PLN, så vil dette påvirke hvilke læringsmetoder jeg bruker i
undervisningen. Ved å være aktivt med i et læringsnettverk innen mitt
fagområde, vil jeg få ideer, råd, kunne samarbeide og få tilbakemeldinger fra
personer som ønsker å dele av sin kompetanse og sine erfaringer. Denne lærdommen og kunnskapen kan jeg bruke
for å utvikle min lærerrolle, slik at jeg også utvikler læringsmetodene mine og
at alt dette til slutt kommer elevene til gode. Avslutningsvis refererer jeg
til Marianne Hagelia sin blogg fra 2014, hvor hun sier at «De åpne digitale
plattformene som finnes på nettet gir næring til livslang læring ved at man
utvikler nye strategier og metoder for læring, man bygger nye nettverk av
fagfeller hvor den faglige samtalen ofte er åpen for alle som igjen deler mange
typer ressurser, man jobber mer effektivt fordi man får hjelp og informasjon på
kort tid, man finne nye samarbeidspartnere som kan gi ny næring til nye fagfelt
og man øker kunnskapsnivået til mange – kontinuerlig.» (Hagelia, 2014)
Kildeliste:
Hagelia, M. (2014). Moderne kollokvie – Personlig
lætingsnettverk (PLN). Hentet 29.09.17 fra
https://dataskole.wordpress.com/2013/02/20/kollokvie-anno-2013-personlig-laeringsnettverk-pln/
https://dataskole.wordpress.com/2013/02/20/kollokvie-anno-2013-personlig-laeringsnettverk-pln/
Krokan, A.
(2012). Smart læring – Hvordan IKT og sosiale medier endrer læring.
Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar